kinderen in goede schoolbibliotheek
Is jullie schoolbibliotheek ook op orde?

Een goede schoolbibliotheek is een onmisbare voorziening voor goed leesonderwijs. Het is onderdeel van een rijke leeromgeving. Vaak gaat het dan om een bibliotheek die zich centraal in de school bevindt. Kleinere klassenbibliotheken moeten de kwaliteit van de centrale bibliotheek weerspiegelen.

Bij een goede schoolbibliotheekvoorziening komt heel wat kijken.

Ruimte: een goed bereikbare, rustig en licht ingerichte ruimte met zitplekken zorgen voor een stimulerende leesomgeving

Tijd: Het kost minstens 5 jaar om een schoolbibliotheek kwalitatief op orde te krijgen. Daarom is het verstandig vóórdat je hieraan begint een stappenplan te maken. Vind je dit lastig, of is er niemand beschikbaar die hiervoor de kar kan trekken? Dan adviseert SBOO je om er een professionele schoolbibliotheekdienst in te schakelen. Zij zullen de kwaliteit jaarlijks bewaken.

Boeken: Zonder boeken geen bibliotheek! Bij een goede schoolbibliotheek is de collectie permanent aanwezig en eigendom van de school. Maar je vraagt je vast wel eens af: welke boeken???

De 100-lijst van SBOO is een goed begin. Maar een gemiddelde schoolbibliotheek heeft al gauw 1500 boeken. Welke boeken dat zijn, wordt bepaald door de unieke kenmerken van jullie lesprogramma, de leerlingpopulatie en het leesniveau en last but not least: het aanbod. Kennis van het aanbod kan de school opdoen door middel van gerichte trainingen.

Identificatie: De collectie moet herkenbaar van de school zijn en overzichtelijk in de kasten staan. Stickers wijzen over het algemeen de weg: genre-pictogrammen, AVI-stickers, kleurcodes. Het kan allemaal. Schoolbieb Op Orde kan u hier bij helpen door het leveren van rugstickers, plakfolie, losse boekensteunen en dergelijke.

Presentatie: het liefst met de voorkanten naar voren (frontaal) en in open kasten. Leerlingen kunnen tot lezen verleid worden door middel van hoekjes met een thematafel, blikvangers, boek van de maand/week, boekenbakken op onderwerp en nog veel meer.

Personeel: Een goede schoolbibliotheek wordt vakkundig beheerd. Daar is personeel voor nodig. Dit kan de leescoördinator of eigen leerkracht zijn, maar meestal zullen bereidwillige ouders ingeschakeld worden. Dit impliceert dat de ouders door de school ingelicht worden over de kwaliteitseisen met betrekking tot de schoolbieb. Er is op regelmatige basis communicatie tussen het team en de meehelpende ouders. De school laat zien dat ze deze ouders serieus neemt door ze de training te laten volgen voor biebmedewerkers van SBOO. Het resultaat is meer betrokkenheid van de ouders en een kwalitatief betere schoolbibliotheek.

Integratie met schoolvakken: Met een goede schoolbibliotheek kun je veel meer doen dan alleen wat boeken aanreiken voor stillezen. De collectie gebruiken voor verbinding met andere vakken, zoals geschiedenis en aardrijkskunde, geeft meerwaarde aan uw schoolbibliotheek. Het geheim van deze verbinding is weten wat er in de schoolbibliotheek op de plank staat en weten wat je ermee kunt doen.

Schoolbieb Op Orde legt uit wat het verschil is tussen een schoolbibliotheek en een bibliotheek op school

Wie er meer over wil lezen:

Aidan Chambers, Leespraat (over de leesomgeving en de Vertel-eens-methode) 2012

Piet Mooren e.a., Verborgen talenten – Jeugdliteratuur op school (Uitgeverij Coutinho, 2012)

Erna van Koeven, Anneke Smits, Rijke taal – Taaldidactiek voor het basisonderwijs

>