Een boek als een projectkist

Norma Meeuwissen

16 april 2018

Op basisscholen wordt onderwijs niet alleen via methodes gegeven, maar ook door middel van projecten. Het leuke van projecten is, dat het verschillende invalshoeken kan hebben. Verschillende talenten van leerlingen worden zo aangesproken en de frisse benadering motiveert enorm.

Daar moest ik aan denken bij het lezen van het boek De reis van Syntax Bosselman – VERHALEN OVER DE SLAVERNIJ van Arend van Dam. Hij is op de basisschool vooral bekend van de serie geschiedenisboeken Lang geleden…, en – meer recent – de AVI-boekjes die hiervan zijn afgeleid. Maar nu heeft hij een lijvig boek geschreven met de geschiedenis van de slavernij en Nederland. En wat voor een boek!  Het is beslist geen gewoon boek van Arend van Dam. Dit is een boek als een projectkist.

De reis van Syntax Bosselman heeft eigenlijk drie invalshoeken:

  1. het verhaal van de titel – dit is op feiten gebaseerde fictie. Het beslaat in totaal nog geen 100 bladzijden en leent zich goed om voor te lezen.
  2. de persoonlijke zoektocht van de schrijver. Dit is een heel interessant gedeelte. Hoe ga je te werk als je iets wil uitpluizen. Ontdekkend leren, maar dan uitgewerkt! Welke belemmeringen kwam de schrijver tegen. Hoe zou jij het hebben aangepakt? Arend van Dam verbindt geen conclusie aan zijn zoektocht, hij informeert wel, en doet dat soms ook heel persoonlijk. Dat levert gespreksstof op voor de bovenbouw. Wat vinden uw leerlingen hiervan?
  3. Belangrijke historische verhalen die verbonden zijn met de geschiedenis van de slavernij. In grote sprongen reis je door de tijd, van het jaar 1590 tot en met de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863 en kort daarna. Ook deze verhalen zijn op feiten gebaseerde fictie en lijken nog het meest op de verhalen die we kennen uit de Lang geleden-reeks.

Het boek is prachtig uitgevoerd. Door de gevarieerde opzet nodigt dit boek uit om er echt mee te werken, niet zo zeer om het van kaft tot kaft uit te lezen.

Het onderwerp slavernij biedt genoeg aanknopingspunten binnen de lesthema’s in de bovenbouw:

  • globalisering,
  • multiculturele maatschappij,
  • wereldhandel,
  • topografie,
  • Suriname,
  • racisme,
  • beroemde mensen,
  • Gouden Eeuw, enzovoort.

Tip: schaf net zoveel exemplaren aan als er groepjes mee werken. Vooral IPC-scholen en 4KeerWijzer-scholen kunnen dit boek goed gebruiken als lesmateriaal.

Uitgeverij Van Holkema & Warendorf (onderdeel van Unieboek/Het Spectrum) heeft spreekbeurtentips bij het boek gemaakt. De leerkracht vindt daarin ook suggesties voor werken met dit boek. En er worden nog meer lestips belooft….

Verder raad ik de recensie aan op kinderboekenpraatjes.nl


Tags

Arend van Dam, bovenbouw, informatieboeken, informatieve boeken, leesproject, lessuggestie, schoolrecensie, verhalende info, zaakvakken


Interessante schoolecensie voor gebruik in de klas..

Klik om te tweeten
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>