Eind april is in het Verenigd Koninkrijk door Booktrust (de Engelse tegenhanger van Stichting Lezen) de campagne Bath Book Bed gelanceerd. Het doel van de campagne is om ouders te helpen een bedritueel in te stellen waardoor kinderen beter slapen – en de ouders waarschijnlijk ook. Het motto Bad-Boek-Bed moet even bekend worden als Rust-Reinheid-Regelmaat.
Uit onderzoek is gebleken dat voorlezen, zingen of verhalen vertellen er eenvoudig voor zorgt dat kinderen langer doorslapen en betere cognitieve vaardigheden ontwikkelen. De American Academy of Sleep Medicine geeft als reden hiervoor dat een bedritueel bestaat uit een opeenvolging van aangename en rustgevende activiteiten (in dit geval: bad, boek, bed) voordat het kind gaat slapen (Mindell et al, 2015).
Ook is het bekend dat voorlezen een geweldige manier is een kind gevoel voor taal, compositie, verhaallijnen en onbekende woorden te geven. Dit versterkt dan weer het zelfvertrouwen van zo’n kind. Alleen maar positieve resultaten dus!
Booktrust gooit TV-nanny Jo Frost en de vader van Peppa Pig in de strijd om ouders èn hun kinderen te bereiken. Een sympathieke campagne, eenvoudig, maar met veel resultaat.