Leerkrachten kennen Schoolbieb Op Orde meestal van de 100-lijst. De lijst bestaat in september 2022 al 10 jaar en valt op door een evenwichtige en onafhankelijke boekkeuze. Ter gelegenheid van het jubileum staan nu de hoogtepunten van de afgelopen vijf jaar als 100-lijst op deze pagina.
Wat is de 100-lijst?
De 100-lijst is een door deskundige leesbevorderaars samengestelde lijst met 100 titels van boeken voor groep 3 tot en met 8. Het doel is een evenwichtige dwarsdoorsnede te geven van wat er op dit moment aan kinderboeken is en voor schoolgebruik geschikt is.
Het is een lijst voor alle scholen, ongeacht signatuur, grootte of locatie. Er staan boeken op die stuk voor stuk de moeite waard zijn.
Nieuwsgierig geworden? Meld je aan om de 100-lijst gratis in je mailbox te ontvangen. Of kijk naar onze 100-lijst 2022 (Lustrumeditie) met de beste basisboeken, klassiekers èn juweeltjes van de afgelopen vijf jaar.
Wat maakt de 100-lijst zo bijzonder?
De 100 titels van de lijst worden vóór elke update gecontroleerd op leverbaarheid. Daardoor is het niet het zoveelste lijstje met aanraders, maar boeken die er nú toe doen en ook nog eens direct op de plank gezet kunnen worden. De lijst volgt de leescampagnes van het CPNB en verschijnt twee keer per jaar, rond de Voorleesdagen in januari en voor de Kinderboekenweek in september.
De 100 titels bieden voor elke leerling wel een boek: beginnende lezers, trage lezers, boekenwurmen, dyslectische leerlingen, informatienerds, leeshaters of serie-lezers. Ook de boeksoorten zijn divers: series, graphic novel, poëzie, toneellezen, AVI-boekjes en nog veel meer.
Door de 100-lijst weet u zeker dat u uw leerlingen een breed
aanbod geeft waar ze altijd iets kunnen vinden dat ze leuk vinden en dat bij
hen past. En daar gaat het om bij leesbevordering: leerlingen met plezier laten lezen in een boek dat ze aankunnen.
Wat zeggen leerkrachten over de 100-lijst?
“Omdat ik ga over de aankoop van boeken vind ik deze lijst heel handig! En kinderen willen nog wel eens vragen naar bepaalde boeken, en nu kan ik meteen zien of dat wat ze willen ook wat is. En of het er nog is.
Dat jullie ook uitzoeken voor wat voor soort kinderen bepaalde boeken geschikt zijn – en voor wie dus niet, dat vooral vind ik handig.
Er staat immers een diversiteit aan kinderen voor mijn neus!”
Marjo van Turnhout
Wat ik het meeste terughoor, is dat leerkrachten geen flauw
idee hadden dat er zo’n verscheidenheid aan boeken voor hun leerlingen bestond.
Sommige boektitels hadden ze wel verwacht op de 100-lijst, maar de meeste
titels zijn volkomen nieuw voor ze.
Daar kun je twee dingen uit opmaken:
De 100-lijst verfrist uw kennis van het aanbod aan kinderboeken
en
Er valt nog veel moois toe te voegen aan de gemiddelde schoolbibliotheek.
Andere voordelen van de 100-lijst zijn:
- Titels worden voorzien van een motivatie, gericht op de leerkracht, type leerling of gebruik op school
- Van sommige titels op de 100-lijst verschijnen speciale schoolrecensies: niet een uitgebreide samenvatting van de inhoud, maar een overzicht van wat u als leerkracht met het boek kunt.Â
- Leeskracht-pictogrammen zijn een vast onderdeel van de schoolrecensies. U kunt dan in één oogopslag de lezersdoelgroep herkennen of aanbevolen werkvormen zien, zoals voorlezen of toneellezen. Zo wordt het wel heel eenvoudig het boek op een aantrekkelijke manier aan te bieden.
- Alle boeken van de 100-lijst vormen samen de ideale basis voor een goede schoolbibliotheek. Daarna kunt u met de updates de collectie uitbreiden en/of bijhouden.
Â